We hebben de Volvo op Terschelling gevonden en gekocht. Het is een Volvo TGB11 / C303 van het Zweedse leger. Zijn compacte vorm, portaal assen en sperren maakte hem voor ons perfect om een 4×4 camper van te maken.
Zoals wij hem hebben gekocht.
De eerste maanden zijn we vooral bezig geweest met oefenen in het terrein.
Na deze verkennings-fase hebben we de wagen eerst laten onderhouden door Jansen Landrover. Zij hebben de wagen voorzien van nieuwe bladveren, schokbrekers, aandrijfassen, remblokken, remcilinders, dynamo, radiator en een lier.
De volgende stap was het maken van een ontwerp. We hebben er voor gekozen dit te doen met google sketchup.
Op basis van dit ontwerp hebben we verschillende bouwers benaderd en uiteindelijk gekozen om met Twiga Travel Cars in zee te gaan omdat zij zelf reis ervaring hadden en open staan voor een gezamelijke aanpak. En toen begon de demontage van het bestaande en de bouw van een sub-frame.
“Het kiepen van de unit is alleen nodig als er veel aan de motor gewerkt zou moeten worden, maar kan ook worden gebruikt om Martine uit bed te krijgen”
Toen het camper gedeelte af was begon het moment dat we zelf aan de inrichting gingen beginnen en om ook de wagen wederom te testen.
Uit de testen kwam helaas naar voren dat het dubbele klapdak te zwaar omhoog ging en dat dit niet met gasveren was te compenseren. We hebben toen besloten om het dubbele klapdak te verruilen voor een standaard klapdak. Een ander probleem was de gewichtsverdeling. Door het bandrek achter op de wagen, kwam er teveel gewicht op de achteras en te weinig op de vooras.
Om dit op te lossen zijn de banden verplaatst naar het dak van de cabine en is het rek drastisch lichter gemaakt. Ook de plek en vorm van de interne water tanks moest worden veranderd.
Uiteindelijk is ook het achter plateau komen te vervallen. De witte ‘koelcel’ look is middels een foto print geworden.
